ارسال یک میلیون پیامک در هند بمنظور کمک به پیشگیری از دیابت

8 اوت 2016- یک مطالعه ی جدید نشان داد که ارسال پیامکهای متنی دو بار در هفته به یک میلیون نفر در هند با توصیه به ورزش بیشتر، کاهش مصرف چربی ها و مصرف بیشتر میوه جات و سبزیجات تازه سبب بروز رفتارهای بهداشتی مثبت برای پیشگیری از دیابت می شود. این تلاش برای اولین بار استفاده از قدرت تلفن همراه را برای تغییر رفتارهای افزایش دهنده ی خطر ابتلا به دیابت، در میان جمعیت بزرگی از افراد در کشوری پهناور مانند هند به تصویر کشید. این تحقیق توسط یک سازمان غیرانتفاعی بهداشت جهانی بنام Northwestern Medicine and Arogya Worldانجام شد.

در هند، بار دیابت بسیار بالا است، بر اساس تخمین‌ها 66 میلیون نفر در هند به این بیماری مبتلا هستند و سالانه یک میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. همچنین شیوع دیابت در میان آمریکائیان هندی تبار 4 برابر بیشتر از سفید پوستان در ایالات متحده است.

محققان به مقایسه ی نمرات مصرف میوه، سبزیجات و چربی و انجام ورزش در دو گروه آزمون و کنترل پرداختند. در حالیکه رفتارهای بهداشتی افراد در هر دو گروه در طول 6 ماه بهبود یافته بود اما این بهبود در گروه آزمون به طور قابل توجهی بیشتر بود.

تقریبا 40 درصد از افراد رفتارهای بهداشتی خود را به دلیل پیامکهای متنی بهبود بخشیده بودند. نتایج این تحقیق در مجله ی Medical and Internet Researchمنتشر گردید.

Nalini Saligramموسس و مدیر عامل موسسه ی Arogya Worldمی‌گوید: بیماریهای غیر‌واگیر یکی از چالش‌های سلامت در قرن حاضر هستند و راه حل‌های ساده ی پیشگیرانه که به راحتی در سطح جامعه قابل اجرا باشند می توانند مقرون به صرفه باشند، این مطالعه نشان داد که استفاده از فن آوری تلفن همراه برای ارسال پیامک‌هایی به منظور پیشگیری از دیابت در جمعیت‌های کم درآمد و با درآمد متوسط یک راه حل هوشمندانه است.

در این تحقیق نزدیک به یک میلیون نفر به پیامک‌های متنی پاسخ دادند، دانشمندان همین تعداد فرد را از میان جمعیت عمومی هند از طریق تلفن بعنوان گروه کنترل برای این مطالعه بصورت تصادفی انتخاب کردند، به این افراد پیامکهای بهداشتی ارسال نمی شد. سپس محققان میزان مصرف سبزیجات، میوه جات، چربیها و ورزش روزانه ی این افراد را در شروع تحقیق و پس از 6 ماه بررسی نمودند. در این تحقیق 943 نفر در گروه کنترل و 982 نفر در گروه آزمون شرکت داشتند.

موسسه ی Arogya Worldبا همکاری شرکت نوکیا در فاصله ی سالهای 2012 تا 2013 در مطالعه ی mDiabetes، به یک میلیون نفر در سراسر هند به 12 زبان مختلف پیامکهای متنی دو بار در هفته به مدت 6 ماه ارسال کردند.

56 پیام متنی توسط محققان دانشگاه Emoryبا ملاحظات فرهنگی جامعه ی هند تدوین گردید. محققان دانشگاه Northwesternطراحی تحقیق و آنالیز اطلاعات را بعهده داشتند. آنها با استفاده از آنالیزهای آماری دقیق برای اصلاح تفاوتهای پایه و دادن امتیاز به هر شرکت کننده بر اساس رفتارهای مثبت و یا منفی نشان دادند که تفاوتهای رفتاری آشکاری بین افرادیکه پیام‌های بهداشتی را دریافت می کردند با افرادیکه این پیامها را دریافت نمی کردند، مشاهده می شود.

بیماریهای غیرواگیر شامل بیماریهای قلبی، دیابت، سرطان و بیماریهای مزمن ریوی هستند. به گزارش سازمان بهداشت جهانی 80 درصد از بیماریهای قلبی، 80 درصد از موارد ابتلا به دیابت و 40 درصد از موارد ابتلا به سرطان با سه تغییر در شیوه ی زندگی: پرهیز از دخانیات، خوردن غذاهای سالم و افزایش فعالیت بدنی قابل پیشگیری می باشند.

 در هند افراد در دهه ی سوم و چهارم زندگی خود به دیابت مبتلا می شوند که 10 سال زودتر از اکثر افراد آمریکایی است. دو سوم از جمعیت هند زیر 35 سال هستند و استفاده از گوشی های همراه در این کشور بسیار گسترده است، این موضوع استفاده از تلفن های همراه را برای ارسال پیامهای بهداشتی به یک روش ایده آل تبدیل کرده است. علاوه بر ارسال پیامکهای متنی، موسسه ی Arogya Worldنرم افزاری بنام myArogyaرا برای گوشیهای همراه به منظور پیشگیری از بیماریهای مزمن تولید کرده است.

منبع و سایت:

Journal of Medical Internet Research, 2016; 18 (8): e207 DOI: 10.2196/jmir.5712

www.sciencedaily.com/releases/2016/08/160808115607.htm